Saoedi’s: ‘De Tempelberg en Al-Aqsa moskee zijn niet belangrijk binnen islam’

Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen opvattingen van vele moslims en het Palestijnse verhaal. Saoedi’s erkennen nu de Joodse connectie met Tempelberg.Door Redactie Israel Today.

Foto: Yossi Zamir / Flash 90

Opmerking van de redactie: Dit artikel werd vorig jaar voor het eerst gepubliceerd en is opnieuw relevant geworden in het licht van het huidige aanhoudende geweld op de Tempelberg.


Palestijnse politici, geestelijken en terroristische krijgsheren beroepen zich voortdurend en onvermoeibaar op de Tempelberg en de Al-Aqsa Moskee om islamitisch-getinte emoties tegen Israël aan te wakkeren. De Joden dreigen deze islamitische heilige plaats te “Judaïseren”, zo beweren de Palestijnen, die daarmee de Bijbelse historie ten aanzien van de berg Moria ronduit ontkennen.

Op sociale media worden berichten gedeeld door Saoediërs en andere Arabieren uit het Midden-Oosten waarin wordt gezegd dat de Tempelberg en zelfs de Al-Aqsa Moskee helemaal niet zo heilig voor hen zijn.

Vorige week voerden de Saoedi’s een campagne op Twitter om de ware heilige plaatsen van de Islam – Mekka en Medina – te promoten. Daarmee bagatelliseerden zij heel duidelijk het belang van Jeruzalem in hun godsdienst. (Zie ook: Islam’s Dome of the Rock in a Synagogue?)

Een van de tweets die viraal ging, was geplaatst door de Saoedische cartoonist Fahd al-Jabiri. Hij schreef dat “de richting waarin de gebeden van de Joden worden uitgesproken niet belangrijk is voor ons, maar wat voor ons alleen van belang is, is ons vaderland”. Door te verwijzen naar de “richting waarin de gebeden van de Joden worden uitgesproken”, erkende al-Jabiri impliciet de Joodse connectie met de Tempelberg, waarmee hij de Palestijnse opvatting over deze kwestie tegensprak.

Een Engelstalige tweet vanuit Marokko bracht de gemoederen echt in beroering. Zij benadrukte niet alleen dat de Tempelberg geen speciale betekenis heeft voor moslims zoals zijzelf, maar sprak vervolgens ook de hoop uit dat de derde Joodse tempel daar spoedig zou worden opgericht.

Dear brothers and sisters, join the Saudi hashtag “قبلة_اليهود_لاتعني_لنا#”. This recent Saudi twitter movement believes that there is no importance of the temple mount to Muslims, and the waiting for the [Jewish] third temple.
A new era, one of peace????️????#قبلة_اليهود_لاتعني_لنا pic.twitter.com/6iY2hxpshD

— אבתיסאם ????????????️???????????? إبتسام Ibtissam Zeğiga (@IbtissamZegiga) March 4, 2021

Een stroom van tweets kwam hierop als reactie, waarin steun en zelfs liefde voor Israël werd uitgesproken. De meeste waren in het Arabisch, maar de paar tweets in het Engels waren niet minder hartverwarmend. Een ervan was een reactie op een eerdere tweet, waarin Jeruzalem werd aangeduid als een “bezette” Palestijnse hoofdstad. De Saoedi’s hebben het origineel gecorrigeerd door op te merken dat Jeruzalem in feite de “eeuwige hoofdstad van het Joodse volk” is.

Hey look! It’s the eternal capital of the Jewish people!#قبلة_اليهود_لاتعني_لنا https://t.co/tu7nsTolsk

— Khalid Faisal Khalid Alakoor Al-Hudhayli Albogami (@fkjms73) March 7, 2021

Een andere twitteraar sprak de diepe wens uit dat er spoedig vrede zou komen tussen Israël en Saoedi-Arabië, zodat hij Tel Aviv zou kunnen bezoeken en “onze neven” de Joden zou kunnen ontmoeten.

I hope there will be Saudi- Israel peace deal 🕊
I want to visit Tel Aviv so bad, and meet our cousins 🇮🇱 ❤️🇸🇦
#قبله_اليهود_لاتعني_لنا pic.twitter.com/szbguxx7Ip

— محمد وحيد في البحر بلا مرسى (@ionyx01) March 5, 2021

Tom Nissani, hoofd van de Temple Heritage Foundation, vertelde aan de nieuwszender Arutz 7, dat zich hier een gouden gelegenheid voordeed.

“Uiteindelijk wordt het steeds duidelijker dat Israël het belangrijkste obstakel – de Tempelberg – in handen heeft,” zei hij. “Dit is een historische kans om de Tempelberg uit de handen van de vijandig opererende Waqf te nemen, en deze onder volledig Israëlisch bestuur te brengen, zodat volledige toegang en godsdienstvrijheid op de berg worden hersteld in samenwerking met de Emiraten, Saoedi’s en Marokkanen, Joden en niet-Joden die gemeenschappelijke doelen willen bereiken.”