Luxemburg 1993 najaar

Herfstvakantie Luxemburg 15 t/m 23 oktober 1993.

Vrijdag 15 oktober.

Om half twee vertrokken uit Benschop. Het weer was zonnig met wat bewolking. Onderweg hadden we file vanaf Geldermalsen tot de Waalbrug bij Zaltbommel en van Den Bosch naar Boxtel. Om kwart voor vier waren we net na Weert.

Onderweg nog veel oponthoud gehad. We zijn midden door Luik gegaan, omdat ik moest wennen aan de bewegwijzering. Het werd al donker toen we nog in België waren, dus het was een verrassing waar we terecht zouden komen. Het doel was Dillingen.

Toen we daar om half acht aankwamen en ik bij de receptie van een camping aanbelde, zei men mij in vloeiend Nederlands dat hier alleen stacaravans stonden en dat er onder voor de brug nog een camping was.

Toen we daar kwamen was alles donker en zagen we in de verte één caravan staan en we moesten aanbellen bij een boerderij met de mesthoop nog voor de deur. We zagen het hier niet zitten en zijn omgekeerd, richting Diekirch.

Het was wel spannend waar we terecht zouden komen. In Diekirch was volgens de kaart camping “Op der Sauer” het hele jaar open en daar zijn we heengereden.

Toen we bij de camping kwamen zagen we een groot open veld dat verlicht was en verder weg wat caravans en een toiletgebouw, dat ook verlicht was. We zagen mensen wandelen en vroegen hoe de gewoonte hier was. Nou, die mensen vertelden ons dat de receptie dicht was, maar dat we de caravan op een plekje konden neerzetten en ons morgen konden aanmelden in de winkel. We gingen onder een lantaarnpaal staan dus we hadden altijd een buitenlamp. Lekker brood met gebakken ei gegeten om negen uur en Jorrit gelijk naar bed. Wij nog even rustig bijgekomen en ook vroeg onder de wol.

Zaterdag 16 oktober.

Om negen uur opgestaan en lekker ontbeten. Frans de voortent aan de caravan gezet en ik de vaat ondertussen gedaan. Toen we klaar waren, om kwart over tien, gingen we ons aanmelden.

Het camping konijn.

Maar om tien uur was de winkel al weer gesloten en ging om half vijf nog een uurtje open. De campingbeheerder kwam naar buiten en daar hebben we nog gezellig mee staan praten.

Camping “Op des Sauer” Diekirch.

Toen zijn we naar Diekirch gereden om wat boodschappen te doen. Het is te lopen, maar met boodschappen is het niet makkelijk.

Leuk beeld in Diekirch.

Na de boodschappen zijn we benzine gaan tanken en hebben gelijk een goede kaart van het land Luxemburg gekocht.

We zijn ook maar even doorgereden naar de stad Luxemburg, dat was 37 km.

Daar hebben we wat geslenterd in de winkelstraten en Jorrit zag een MC Donald’s en daar hebben we wat gegeten. Op het pleintje daarbij stonden wat tentjes met worstjes en appelvlaaien en ook waren er jongelui bezig met appels persen voor appelsap. Het appelsap werd ter plekke in flessen gedaan en verkocht. Ook speelde later in een muziektent nog een muziekcorps. Heel leuk.

Daarna zijn we nog naar de Bockkazematten gelopen. Daar hebben we een prachtig uitzicht over de stad.

De bockkazematten.

Toen zijn we weer richting caravan gegaan, want we moesten op tijd zijn om ons aan te melden. Er is flink heet water te krijgen op de camping en er is ook een restaurantje waar we natuurlijk gelijk gebruik van hebben gemaakt. ’s Avonds Jorrit op tijd naar bed, Frans zitten lezen en ik gebreid.

Zondag 17 oktober.

Om negen uur opgestaan en lekker verse bolletjes gegeten. Daarna naar Bastogne in België gereden. We kwamen door een prachtig natuurgebied met schitterende herfsttinten.

Historical Center.

In Bastogne naar het Historisch Centrum over de tweede wereldoorlog geweest. Een diapresentatie en een film bekeken over hoe het toeging in de oorlog. Dit maakte erg veel indruk. Dit waren ook reële beelden uit de oorlog. Je zag hoe de soldaten zich in de sneeuw een weg baanden onder verschrikkelijke omstandigheden. Dit ging over de slag om Bastogne.

Verder waren er veel uniformen van de Amerikanen en de Duitsers tentoongesteld. Dat is in Groesbeek ook te zien. Het museum was niet groot en om kwart voor één stonden we weer buiten, waar ook nog een groot gedenkteken staat in de vorm van een ster van de Amerikaanse vlag. Dit ter nagedachtenis aan de gevallen Amerikaanse soldaten. In dit gedenkteken staan de namen van de staten van Amerika die soldaten geleverd hebben voor de oorlog. Het was erg koud buiten, dus we zijn gauw weer in de auto gestapt en hebben onderweg een kopje koffie gedronken, want dat hadden we nog niet gedaan. Om half drie waren we weer op de camping. Lekker nog een kopje koffie gezet. Daarna nog even tv gekeken en naar het restaurant gegaan om te eten. Om kwart over negen zijn we allemaal plat gegaan. (Dus ook Frans)

Maandag 18 oktober.

Opgestaan met bewolkt en koud weer. Jorrit had last van vastzittende kou in zijn hoofd en heeft een paar keer met zout water gesnoven. Lekker lui gedaan. Nog wat gewinkeld in de “Cactus”, een grote zaak in Diekirch en daarna doorgereden naar Ettelbruck, 6km verderop.

Ook in België wordt wel eens geld vervangen door nieuw. Fr 50,= is ± fl 2,50. In Luxemburg kun je ook met Belgiesche franken betalen.

De winkels zijn hier tussen de middag van twaalf tot twee gesloten. We hebben koffie gedronken in een tearoom en daarna nog wat rondgekeken in Metropole een grote winkel. Zelf gekookt. Aardappels met spinazie. Dat vond Jorrit lekker. Er werd rondgeroepen dat er morgen een reisje met de “op der Sauer-bus”gemaakt zal worden naar Remich, naar een wijnkelder. Tien uur vertrek en ongeveer vijf uur terug. Kosten 100 frl = f. 5, – . We besloten dat we dat maar eens moesten doen. De bus werd ’s avonds al uit de stalling gehaald en scheurde over het campingterrein heen. Dat kan wat worden morgen.

Dinsdag19 oktober.

Opgestaan met een heerlijk zonnetje. Om tien uur vertrok de bus met 16 personen, inclusief de bestuurder en zijn vrouw. We kwamen langs een mooi gebied en reden door La Rochette.

De chauffeur vertelde ons dat daar 60% Portugezen woonden. In het Mullerthal hebben we onder leiding van de chauffeur nog een half uurtje gewandeld.

Het Mullerthal.

Toen zijn we langs de Moezel gereden naar Remich. Daar waren we om twaalf uur en mochten we tot kwart voor twee rondlopen. We hebben koffie gedronken en een broodje gegeten. Om kwart voor twee in de bus gestapt en om twee uur waren we bij de wijnkelder Wellenstein net boven Remich.

Wijnkelder waar we zijn rondgeleid.

Daar kregen we eerst een diavoorstelling over het wijngebied en daarna een rondleiding door een frans sprekende dame. Dat was niet zo’n ramp, want onze Nederlandse bestuurder kwam hier regelmatig en heeft ons eigenlijk rondgeleid daar.

Stenen wijnkelders.                                                                  Roestvrij staal.

Houten wijnvaten.

We begonnen bij het binnenkomen van de druiven tot aan het bottelen en de opslag. Dat geeft een totaalbeeld van de verwerking tot wijn.

Daarna kwamen we in het proeflokaal en kregen we allemaal wijn ingeschonken en Jorrit een glaasje druivensap. Er werd nog een fles neergezet met de bedoeling dat die ook nog leeggeschonken werd. Het glaasje mochten we ook mee naar huis nemen. Natuurlijk hebben we daar wijn gekocht, wat achteraf heerlijke wijn is. Ik denk dat we nog wel eens wat wijn gaan halen daar.

Doorkijkje in Remich.

Het zonnetje was inmiddels al lang verdwenen. Tegen vier uur gingen we weer in de bus richting Echternach. Daar waren we net voor half vijf. We konden daar nog een half uurtje de bus uit om een kopje koffie te drinken en om vijf uur gingen we weer richting Diekirch.

Daar kwamen we aan om half zes. Al met al een hele gezellige dag. Je leert ook mensen van de camping kennen. Jorrit vond de busreis ook erg leuk. Daarna aten we weer in het restaurant. We hebben Ingrid nog even gebeld. Die maakt het ook goed bij Edwin thuis. Ze had het alleen erg koud. Het is natuurlijk niet warm in de groentewinkel nu de temperatuur zo snel daalt.

Woensdag 20 oktober.

Vandaag weer bewolkt weer. Om elf uur vertrokken richting Trier. Eerst een fles gas laten vullen in Diekirch. Die was van maandag op dinsdagnacht leeg gegaan. Frans werd wakker en vond dat het koud was, dus moest hij eruit om de gasfles buiten om te wisselen. Het gas is hier een stuk goedkoper dan in Nederland. Verschillende mensen spreken hier vloeiend Nederlands.

Trier.

Toen we in Trier aankwamen heeft Frans eerst naar kantoor gebeld, want de pieper ging onderweg af. Vals alarm. Jorrit en ik hebben nog schoenen gekocht en we hebben tussen de middag in de Kaufhof gegeten. Geen Hollandse krant meer te koop. Onderweg naar huis in Echternach nog gestopt en daar waren nog kranten. ’s Avonds broodjes gegeten en daarna naar Swen gebeld, want die is op het ogenblik in militaire dienst, maar moest vandaag examen doen voor een onderdeel van het chauffeursdiploma. De mazzelaar heeft het nog gehaald ook, terwijl hij maar de helft van de lessen heeft gevolgd, omdat hij met de vrachtwagen van Dirkjan Boer in Frankrijk was.

Daarna nog een spelletje kaart gespeeld met Jorrit. Later Frans gelezen en tv gekeken en ik gebreid.

Donderdag 21 oktober.

Jorrit had afgesproken met een jongetje op de camping dat ze om tien uur zouden gaan douchen. Het regent vanmorgen, dus we doen alles op ons gemak. Daarna gaan we naar Vianden. In Vianden het kasteel bezichtigt. Het is al aardig gerestaureerd en er zijn al veel waardevolle meubels en wandtapijten te bezichtigen.

Kasteel Vianden.

Nog even bij Camping “op dem Deich”gekeken, maar die was nu dicht. Vanaf het kasteel kon je de camping al zien liggen.

Dit is nog een boekje van een vorig bezoek aan kasteel Vianden. (nog van voor ons huwelijk).

Na Vianden zijn we ook nog naar Bourscheid gereden en langs het kasteel gereden. Ook nog een camping beneden langs de rivier zien liggen en boven was ook nog een camping, n.l. Camping “De Bourscheid”. Het was zwaar bewolkt weer, maar we hebben niet veel regen gehad. Boodschappen gedaan in Metropole in Ettelbruck. Lekker thuis een biefstukje gebakken en lekker gegeten. Opa en Oma van Vrouwerff gebeld. Alles was o.k.

Vrijdag 22 oktober.

Vannacht heeft het lekker geregend en vanmorgen scheen tussen de buien door even de zon. Vandaag zijn we naar Clervaux gereden en hebben wat rondgewandeld en foto’s gemaakt van de kerk en het kasteel.

Toen wij bij het kasteel aankwamen was er ook een museum over het Ardenner-offensief, maar het was net twaalf uur geweest en om één uur ging het weer open. Buiten stond al een grote tank in de kasteeltuin. Eerst maar koffie gedronken in een cafeetje naast het kasteel. Toen het één uur was zijn we het museum ingedoken. Het was een piepklein museum, wat propvol stond met artikelen en wapens en foto’s uit de oorlog. Wij vonden dit zeker zo mooi als in Bastogne.

Na het museum zijn we via Wiltz, waar we wat gegeten hebben, weer teruggegaan naar de camping. Jorrit heeft nog met zijn vriendje kunnen spelen en wij zijn nog even naar Diekirch gereden voor een fles gas en een postzegel voor de kaart naar juffrouw Carola Vertegaal die nu in Schotland op de Bijbelschool is. Daarna de tent droog ingepakt en bami klaargemaakt.

De vakantie is weer omgevlogen en we zullen hier hopelijk nog wel eens terugkomen. Het is ons hier goed bevallen.

Zaterdag 23 oktober.

Frans broodjes halen.

Om half negen opgestaan en om negen uur konden we broodjes halen. Na het ontbijt heeft Jorrit nog even met zijn vriendje Roy over de camping gecrossed op een step. Deze steps liggen achter de winkel en kunnen zo gepakt worden door de jongens.

Jorrit voorop.

Dat was tenminste leuk. Om tien uur in de kampwinkel afgerekend en om half elf vertrokken. We zijn via Bastogne, Namen, Brussel en Breda naar huis gereden en waren om half vier thuis. Zonder file. Na Bastogne is het één rechte weg tot Breda toe. Onderweg regende het steeds iets. Volgens ons is de weg ongeveer 40 km langer, maar rijdt stukken rustiger.

Dit is dan weer het einde van een leuke herfstvakantie in Luxemburg.