Polen 2018 voorjaar

Kasteel en paleizen reis door centraal Polen.

Van 28 april t/m  mei 2018.

Routekaart.

Zaterdag 28-04-2018

Even over zessen vertrekken we richting Polen. Omdat wij ruimte genoeg hebben in de auto, komt Kim bij ons in de auto om verder te slapen. Onderweg stoppen we een paar keer om wat te eten en te drinken en verder loopt de reis voorspoedig.

Heerlijk reis weer, de hele dag zonnig en niet te warm. Ideaal. Volgens het schema moeten we rond vier uur in Poznan aankomen, een afstand van bijna negenhonderd kilometer. Als we over een prachtige snelweg Polen binnenrijden is opeens de snelweg door de politie afgezet. Vermoedelijk is dit gedaan in verband met een ongeval. Omdat de snelweg  afgezet is gaan alle auto’s proberen via de binnenwegen verder te gaan, met als gevolg dat het verkeer op de binnenwegen ook vast komt te staan. We proberen met een ruime boog om deze opstopping heen te rijden, wat lukt, maar dan wel met een vertraging van twee uur zodat we na een reis van twaalf uur pas om zes uur bij het hotel aankomen. Het hotel ligt aan een mooie straat die juist nu wordt gerenoveerd.

Het 4* Hotel NH Poznan Sw. Marcin 67 61-806 Poznan, Polen.

Via een smalle doorgang met maar een paar centimeter ruimte aan beide kanten van de auto komen we op  de parkeerplaats. Dan de koffers naar binnen brengen, waarna het tijd is voor een koud biertje. Inmiddels heeft  Swen op loopafstand een restaurant gevonden waar we wat kunnen eten.

Het blijkt aan de overkant van de straat te zijn met de naam “Sfinx” is een heel mooi restaurant wat gezellig is ingericht. En dan komt de verrassing: Het eten, met name het vlees. Dit is overheerlijk, zelden hebben we zo’n malse steak gegeten. Na het eten drinken we nog een glas op onze kamer en dan naar bed na deze lange dag.

Zondag 29-04-2018

Omdat we vandaag niet zoveel hoeven te rijden gaan we na een uitgebreid ontbijt eerst even de stad in. Het centrum van het tegenwoordige Poznań is het marktplein met het  Renaissance Stadhuis. Elke dag om  12 uur staan toeristen te kijken naar de toren van het stadhuis. Er komen dan twee metalen bokjes  tevoorschijn die twaalf keer met hun horens tegen elkaar slaan.

De bokjes zijn het symbool van de stad. Rondom het Marktplein staan historische patriciërshuizen en paleizen.  Niet ver hier vandaan bevindt zich het Koninklijk Paleis,  dit was ooit de zetel van Przemyslaw II, de laatste Poolse koning die vanuit Poznan regeerde. In 1038,  na de Boheemse aanval en verwoesting van Poznań, werd  Krakow de hoofdstad. Wij vinden bij het stadhuis een terrasje waar we onder het genot van een koffie, en voor de liefhebbers een thee, wachten tot het twaalf uur is.

Nu we er toch zijn willen wij het spektakel ook zien. Over twaalven, en na de bokjes wandelen we naar de auto en rijden richting het volgende verblijf  in Torunska. Het valt weer op hoe mooi de wegen hier zijn, aangelegd met Europees geld. Op het laatste stukje snelweg passeren we een een tol in aanbouw en een paar kilometer verder is weer een tol. Omdat hier geen mensen zijn om af te rekenen stop ik mij credit card in de gleuf die daar dan in blijft zitten. Na wat prutsen krijg ik eindelijk de credit card er weer uit en dan zie ik dat deze tol niet was om te betalen, maar om een ticket te krijgen waarmee ik later af kan rekenen. Foutje !!!. Dan rijden we door een dorpje en aan het einde is een schitterend park waarin het Romantische Paleis ligt, ons hotel voor de komende twee nachten.

Hotel “Romantyczny Palace” Torunska 1, Turzno, 87-148 Lysomice, Polen

Dit 19e eeuws, prachtig gerestaureerd gebouw is gelegen in een schitterende tuin in Engelse stijl met oude bomen, vijvers, pittoreske laantjes en het Chopin monument dat hier geplaatst is ter herinnering van het bezoek dat Chopin bracht in 1825 aan de paleiseigenaar, de familie Dzialdowski. Kim, Lars en Jade duiken gelijk het zwembad in en wij drinken op het terras een glas koel bier. Ook het diner gebruiken we in het paleis. In één van de kleine eetzalen gebruiken we de maaltijd onder het genot van een goed glas wijn.

Maandag 30-04-2018

Natuurlijk starten we vandaag weer met een uitgebreid ontbijt waar we ook echt de tijd voor nemen.

Swen en Monique besluiten om met de kids wat te gaan tennissen op de tennisbaan bij het paleis.

Ondertussen gaan Janny en ik  een wandeling door de tuinen maken en dan ook wat foto’s schieten.

Zoals het programma aangeeft gaan we vandaag Torun bezoeken. Deze middeleeuwse stad werd begin 13e eeuw gesticht door de Duitse Orde.  Het oude centrum staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Ook is Torun de geboorteplaats van  de beroemde astronoom Nicolaus Copernicus. In zijn geboortehuis is nu het Copernicus museum gevestigd. Bij aankomst blijkt het een gezellige stad te zijn. Omdat er wel erg veel  mensen rondlopen informeert Janny of er vandaag iets bijzonders is. Het blijkt dat dit bij de één mei viering hoort en men in Polen hierbij drie vrije dagen heeft. Het standbeeld van Copernicus staat op de hoek van de straat voor het stadhuis. Dit oude stadhuis heeft een toren die we kunnen beklimmen, dus dat doen we dan ook.

Boven aangekomen hebben we een mooi uitzicht over de stad. Janny en Monique gaven de voorkeur aan een terrasje in plaats van de toren beklimmen.

Van boven de toren af konden wij ze beneden zien zitten. Nadat we wat hebben rondgekeken, starten wij de afdaling en passeerden we onderweg het carillon en het uurwerk van de toren. Beneden aangekomen hebben we direct het terrasje bij Janny en Monique opgezocht voor de broodnodige verfrissing. We lopen nog wat rond in deze stad en gaan op tijd terug naar het paleis waar de kinderen kunnen gaan zwemmen.

Dinsdag 01-05-2018

Na het ontbijt vertrekken we naar het volgende hotel. Na ongeveer drie uur rijden komen we bij het paleis Jablonna aan. Jablonna, een dorp gelegen op ongeveer twintig kilometer afstand van Warschau, is bekend als de zomerresidentie van de broer  van de koning Stanislaw August Poniatowiski, Michal, de bisschop van Plock en later de aartsbisschop van  Polen.

Paleis Jablonna  Modinska 105, 05-110, Jablonna

Het paleis, dat in het 47 hectare grote park is gelegen, werd in 1774 gebouwd naar een ontwerp van  de Italiaanse architect Merlin. Het “paleis” is duidelijk gedateerd en heeft dringend een update nodig. Ook de kamers kunnen een update gebruiken, de meubels doen aan grootmoeders tijd denken, dit in contrast met ons vorige hotel dat erg luxe was. Als we arriveren hebben we het inmiddels bekende ritueel, eerst koffers uitpakken en dan een glas bier. Na de middagrust gaan we dineren in de kelder van het hotel. De wanden en plafond zijn hier beschilderd. Een leuke omgeving om wat te eten.

Na het eten drinken we op de kamer nog een glas wijn en dan op tijd naar bed.

Woensdag 02-05-2018

Vandaag staat Warschau op het programma. Warschau, de hoofdstad van Polen en is met ongeveer 1.753.977 inwoners (2017) ook de grootste stad van het land. De stad ligt in het historische landsdeel Mazovië aan de Wisla, waarbij het centrum op de linkeroever ligt en het stadsdeel Praga op de rechter. Vandaag bezoeken we het “nieuwe” deel van Warschau en morgen willen we de oude stad doen. We parkeren de auto bij het Palace of Culture. Dit paleis is in 1952 door Rusland namens de communistische staten aan Warschau geschonken als bewondering voor de wederopbouw van de stad.

Natuurlijk brengen we een bezoek aan dit Palace of Culture and Science, waar we met de lift naar de dertigste verdieping (115 m) gaan voor een uitzicht over Warschau. De inwoners van Warschau hebben gemengde gevoelens bij het paleis, door de zeer gevoelige historische verbintenis met de voormalige Sovjet-Unie. Grapjes die wel worden gemaakt over het paleis zijn bijvoorbeeld: “Warschau is het mooist bekeken vanaf het Paleis van Cultuur en Wetenschappen: dan zie je het paleis zelf namelijk niet”.

Boven gekomen hebben we een goed uitzicht over de stad. Nadat we hier hebben rond gekeken gaan we met de lift weer naar beneden en slenteren we wat door de stad. Eerst door een winkelstraat die niet zo heel veel voorstelt, en dan komen we in een heel gezellig deel van Warschau. Veel gezellige terrasjes en met leuke winkels.

Natuurlijk drinken we af en toe wat totdat het tijd is om te eten. Na het diner is het dan weer tijd om terug te gaan naar ons hotel. Inmiddels zien we veel politie en als we wat verder rijden zien we wel erg veel politieauto’s. Het blijkt dat er een belangrijke voetbal wedstrijd is geweest en dat dan ook hier veel politie inzet is. Als we thuiskomen begint het al te schemeren, dus naar binnen en wat nieuws lezen en dit verslag bijwerken.

Donderdag 03-05-2018

Eerst wil ik wat vertellen over het weer. Tot nu toe is het stralend weer, ondanks de soms wat sombere voorspellingen. De verwachte onweersbuien blijken wat gerommel in de verte te zijn. Dit betreft ook de regen die voorspeld werd, twee keer hebben we een paar druppels gezien en daar bleef het bij. We hebben iedere dag een stralende hemel en temperaturen van ruim boven de twintig graden. Voor vandaag is de verwachting zon en af en toe lichte bewolking met temperaturen tot 30°.

Vandaag staat na het ontbijt de oude  stad (Stare Miasto) op het programma. Het hart van de oude stad Stare Miasto is de Rynek Starego Miasta, het oude marktplein, omgeven door kleurige huizen, die tussen 1949 en 1963 minutieus herbouwd werden onder leiding van een Russische architect.

Ook andere straten en een deel van de oude omwalling (met het bastion Barbakan) werden hersteld. Dit alles met behulp van de kunstschilder Canaletto die in de 17e eeuw de stad heel gedetailleerd had geschilderd.

Als we aankomen blijkt er weer veel politie te zijn. Als we verder doorlopen zien we heel veel mensen die ergens naar kijken. Swen informeert en dan blijkt dat het vandaag de “Dag van de Grondwet” is.

De hele regering is aanwezig, militaire orkesten, en veel hoogwaardigheid bekleders waaronder ambassadeurs. Dit wisten we niet, maar heel leuk dat we dit treffen. Omdat de Polen een vrije dag hebben is het gezellig druk. We wandelen wat rond en bezoeken een mooie kerk en natuurlijk het mooie oude marktplein.

Bij de resten van een oude stadspoort drinken we wat. Omdat het toch wel warm is (32º) wandelen we weer terug naar de auto.Onderweg passeren we bij het slotplein de gedenkzuil van koning Sigismund III Wasa. Uiteindelijk nemen we afscheid van Warschau en rijden naar ons hotel voor een rustige namiddag.

Vrijdag 04-05-2018

Na ons verblijf in Jablonna gaan we vandaag vast een stuk richting huis rijden. Het doel is “Palace Wąsowo” in Wąsowo waar we aan het begin van de middag aankomen. Wąsowo is een complex van twee paleizen en enkele bijgebouwen waaronder het Tuinman’s Huis en de Boerderij, gelegen in een 300 jaar oud Engelse Park op ca 50 km van Poznan, op de route Poznan – Berlijn.

Als we aankomen zien we een prachtig Paleis opgetrokken met rode baksteen met een historische architectuur. Het interieur heeft de oude, romantische stijl van vroegere tijden.

Je krijgt het gevoel zo in het paleis van een zeventiende eeuwse vorst binnen te stappen. Na de lunch gaan de kinderen beneden in het paleis zwemmen en gaan wij buiten wandelen en natuurlijk foto’s maken. Een prachtige tuin met een paar duivenkooien, pauwen en wat konijnen.

Zaterdag 05-05-2018

En dan zijn we aan het einde van onze vakantie in Polen gekomen. Vandaag rest ons nog een flinke rit naar huis, maar wel met mooie herinneringen.