Polen 2019 najaar.

Met het gezin naar Andrychów in Polen.

van 19 oktober tot 26 oktober 2019

70 jaar.

Omdat ik dit jaar 70 jaar ben geworden lijkt het mij leuk om met kinderen en kleinkinderen een week bij elkaar te zijn. Na wat zoeken komen we uit bij een houten woning in de plaats Andrychów. Dit ligt tussen Krakow en Auschwitz in het zuid-westen van Polen. Hiervandaan zijn Auswitchz, Krakow en de zoutmijnen te bezoeken. Van te voren is voor iedere dag ontbijt geregeld, en verder zien we ter plaatse wel.

Vrijdag 18 oktober 2019.

Omdat het een wat lange rit is naar Andrychow in Polen besluiten we dat Jorrit en Shashie met de kinderen en Janny en ik om de rit in tweeën te doen. Om half zeven vertrekken we en om half vijf komen we aan in het hotel in Boleslawiec. In het begin viel er wat regen, maar na een paar uur werd het droog met een zonnetje erbij.

Het is een klassiek pand dat binnen sfeervol is ingericht. Boleslawiec staat bekend om zijn Ceramiek. Overal zie je winkels en fabrieken waar dit wordt gemaakt, jammer maar we hebben hier geen tijd voor gepland.Jorrit komt een uurtje later aan hij had meer stop omdat Dewi moest eten. We gaan eerst even de kamer bekijken en zoeken dan het restaurant op waar we wat eten. Omdat het lastig is bij elkaar te blijven omdat Dewi en Jordi moeten slapen, zoeken we onze kamers op.

Zaterdag 19 oktober 2019.

Opstaan, douchen en dan op naar het ontbijt, dit is traditioneel weer uitgebreid. Half elf vertrekken we naar ons huis in Andrychów. We horen dat Swen en Ingrid vanmorgen al flink zijn opgeschoten en omdat wij op ons gemak bezig zijn zal het verschil in aankomsttijd niet zo groot zijn. Het is prachtig weer om te rijden en daardoor schieten we lekker op. Half drie arriveren we bij het restaurant om de sleutel op te halen, en dan op naar het huis. Het is een volledige houten woning waar we precies met z’n allen in kunnen. Om vijf uur is iedereen gearriveerd en bestel ik het restaurant. Eerst nog wat wat drukte met het toewijzen van de slaapkamers, wifi inloggen, stoelen verschuiven en dan eten. De eigenaar heeft een restaurant waar we iedere dag gaan ontbijten, vanavond gaan we hier eten en als het bevalt kunnen we hier iedere avond gaan eten. Als we arriveren staan de tafels bijna klaar, en met behulp van de serveerster lukt het om te bestellen. Het smaakt prima, dus het restaurant is goedgekeurd voor de rest van ons verblijf. Vanavond zitten we bij de haard met een drankje. Gezellig zo met elkaar.

Zondag 20 oktober 2019.

Op tijd opstaan omdat er maar één douche is en een badkamer zonder douche terwijl we om tien uur moeten ontbijten, dus aangekleed moeten zijn. Het is een uitgebreid ontbijt wat we even weg moeten werken met een wandeling. Vanuit ons huis is het een half uurtje lopen naar het centrum, als we aankomen zien we een ijstentje en natuurlijk even het Poolse ijs testen. Dit duurt nogal lang dus na het testen gaan we weer terug. De rest van de middag gebruiken we om wat te relaxen. Buiten is een veranda waar we heerlijk buiten kunnen zitten. We treffen het ook met het weer, ruim twintig graden, dus genieten.

Maandag 21 oktober 2019.

Omdat we nu dicht bij Krakau zijn besluiten we om na het ontbijt deze plaats te bezoeken.

Krakau is met 766.739 inwoners, na Warschau de grootste stad van Polen. De stad ligt aan de Wisła in het zuiden van Polen en is de hoofdstad van het Klein-Polen. Het was tot 1609 de hoofdstad van Polen. Krakau is een van de belangrijkste cultuursteden van Midden-Europa.En is volgens velen een van de mooiste steden van Europa. De stad kwam als een van de weinige steden in Polen bovendien ongeschonden de Tweede Wereldoorlog door. Het stadscentrum staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Krakau was culturele hoofdstad van Europa in 2000. Daarnaast geldt Krakau als een van de meest ongezonde steden van Polen vanwege de ernstige luchtverontreiniging.

Zoals inmiddels gebruikelijk hebben we gisteravond opgegeven wat we vandaag als ontbijt willen eten, gebakken ei, scrambled egg of iets heel anders. Na het ontbijt vertrekken we naar Krakau met prachtig weer. Bij de burcht parkeren we de auto  en lopen naar het oude centrum. Dit centrum is wel toeristisch, maar mooi om te zien. Prachtige gebouwen op het marktplein, dat rondom allerlei terrassen heeft. Natuurlijk drinken we hier wat en kijken naar de koetsjes die voorbij komen. Na een wandeling rondom gaan we naar de oude burcht met zijn kathedraal en neuzen wat rond. Ook deze vesting ziet er indrukwekkend uit. Natuurlijk even genieten van het uitzicht over de rivier de Wisla, en dan weer terug naar ons huis. Natuurlijk maken we foto’s. Erg vlug gaat de rit naar huis niet omdat rond Krakau tijdens de spits alle wegen verstopt zitten.

Dinsdag 22 oktober 2019.

Vandaag willen we Auschwitz gaan bezoeken.  Auschwitz was een verzameling van concentratie en vernietigingskampen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door nazi-Duitsland rondom de Poolse stad Auschwitz (Pools: Oświęcim), in het geannexeerde deel van Polen (in het uiterste westen van het huidige Woiwodschap Klein-Polen), werden opgezet. Het was het grootste van alle Duitse concentratiekampen en bestond uit Auschwitz I (Stammlager of basiskamp, ten zuidwesten van de stad), Auschwitz II-Birkenau (Vernichtungslager of vernietigingskamp, ten westen van de stad), Auschwitz III-Monowitz (een werkkamp ten oosten van de stad, bij de IG Farben fabriek) en een aantal subkampen. Naar Auschwitz werden ongeveer 1,3 miljoen mensen gedeporteerd. Hiervan zijn er ongeveer 1,1 miljoen om het leven gekomen, waarvan het grootste deel werd vergast.De naam Auschwitz is symbolisch geworden voor de vernietigings- en concentratiekampen van de nazi’s die op vele plaatsen in Europa verschenen voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Miljoenen mensen, merendeels Joden maar ook personen die tot andere etnische minderheden behoorden, evenals politieke gevangenen, zijn in dergelijke kampen om het leven gekomen.

De jongsten blijven thuis onder de hoede van Monique, Jorrit en Shashie omdat het voor hun wat te heftig is om Auschwitz te bezoeken. Thuis had ik de tickets al geregeld waardoor we direct door konden lopen. Bij de ingang werden we opgewacht dier de gids die ons twee en een half uur rondleidde door de resten van Auzchwitz. De rondleiding gaat door de barakken waar de gevangenen sliepen, en langs vitrines waarin je de haren, koffers schoenen e.d. van de overledenen ziet.

Vooral ook de gaskamer maakt indruk, je staat op de plaats waar honderdduizenden omgebracht zijn. De verbrandingsovens zijn nog intact en kun je zo weer gebruiken, hier zijn geen woorden om deze moordpartij te omschrijven. Na Auschwitz gaan we met de bus naar Birkenau, dit kamp is veel groter dan Auschwitz en het aantal vergasten is hier ook veel groter. Een enorm aantal schoorstenen staan er als restant van de houten barakken. Onvoorstelbaar dat mensen zo’n vernietiging machine maakten om 1.100.000 mensen, vooral joden te vergassen.

Woensdag 23 oktober 2019.

Natuurlijk moet er ook gewinkeld worden in de plaatselijke Media expert, misschien is hier alles wel goedkoper dan thuis. De winkel valt wat tegen, maar wel leuk om te zien. Verder blijven we vandaag thuis en zitten met een glas onder de veranda. Tot nu hebben we prachtig weer, zonnetje met temperaturen tot 24 gr. en windstil.

Donderdag 24 oktober 2019.

Net buiten Krakau, verstopt diep onder de grond, ligt een van de grootste zoutmijnen ter wereld. De mijngangen onder het plaatsje Wielickza zijn in totaal ruim 300 kilometer lang en gaan zo’n 350 meter diep de grond in. Tegenwoordig wordt er nauwelijks zout meer gewonnen en is de zoutmijn vooral een bijzondere plek waar bezoekers uit de hele wereld naar toe stromen.

De geschiedenis van de zoutmijn bij Krakau gaat terug tot ver in de Middeleeuwen. Toen was zout van grote waarde, zeker op plekken ver weg van de zee. Vooral Krakau profiteerde in de eeuwen daarna van ‘het witte goud’ dat in Wieliczka uit de zoutmijn kwam. Het zout verschafte de stad zijn rijkdom. De indrukwekkende ruimtes die onder de grond vrijkwamen zorgden ook voor één van de eerste vormen van toerisme. Al in de 15e eeuw kwamen rijken en hooggeplaatsten van ver naar Krakau toe om de wonderlijke ondergrondse wereld met eigen ogen te zien.

De zoutmijn bij Krakau staat tegenwoordig op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Als bezoekers krijg je uitleg over het werken in de mijn door de eeuwen heen. Ook komen de ondergrondse meren en indrukwekkende kunstwerken gemaakt van zout ruimschoots aan bod. Het meest opvallende is een complete ondergrondse kathedraal, waarin alles is opgetrokken uit zout. De kathedraal en andere ruimtes zijn zo nu en dan nog in gebruik voor feesten en speciale missen. Omdat de lucht onder de grond erg schoon is, zijn er ook verschillende kuuroorden gevestigd.

Deze dag gebruiken we om de zoutmijn te bezoeken. Heel indrukwekkend wat hier is uitgegraven  en gemaakt.

Vrijdag 25 oktober 2019.

Als voorbereiding op de thuisreis houden we vandaag een rustige dag, we doen wat boodschappen en relaxen onder de veranda.

Natuurlijk beginnen we ook met de voorbereidingen voor de thuisreis, we pakken vast één en ander in kijken wat we op moeten maken (wijn). Vanavond ons laatste maal in het Pizza restaurant, wat weer voortreffelijk smaakt.

Zaterdag 26 oktober 2019.

Edwin, ingrid en de jongens vertrekken het eerst, dan volgen Jorrit, Shashie met de kinderen en daarna gaan Swen, Monique met kinderen en wij als laatste weg. Tegen zessen zijn we allemaal op weg naar huis. Ingrid en Edwin rijden met de kinderen in één keer naar huis, en de overigen overnachten in Helmstedt.

Zondag 27 oktober 2019.

Na een voorspoedige reis zijn we zondag middag allemaal weer veilig thuis. We hebben het deze week bijzonder getroffen met het weer, 22 à 24 graden zonder wind een ideale temperatuur. Heel fijn om zo een week samen te zijn.