Luxemburg 2000 zomer

Vakantie van 5 augustus t/m 25 augustus 2000

Zaterdag 5 augustus 2000.

We zijn om tien over half tien vertrokken richting Luxemburg. Het is bewolkt en 19°. Half twaalf koffie gedronken bij Ohé en Laak. Nog steeds bewolkt. Na Luik, waar je tegenwoordig omheen moet, zijn we per ongeluk richting Bastogne gegaan. Dan heb je wel meer snelweg. Om half twee gegeten en om twee uur weer verder. Om kwart voor vier reden we de camping op. Er was plaats genoeg. We konden een plaats gaan kiezen en op plaats nr. 158 zijn we neergestreken. Om half vijf aan de koffie in het zonnetje ‘s Avonds in het restaurant van de camping gegeten en daarna naar Diekirch  gewandeld om eetgelegenheden te bekijken, want op de camping was het niet veel bijzonders.

Zondag 6 augustus 2000.

Om kwart voor tien opgestaan. Het is weer warm. Buiten ontbeten. Om 13:00 uur in de auto gestapt en naar Echternach gereden. Prachtig zonnig weer. Toen we daar aankwamen bleek er een vlooienmarkt te zijn. Heel veel oude troep, maar ook wel een paar leuke dingen. Rondgewandeld en op een terrasje wat gedronken. Om vijf uur waren we weer terug op de camping. Gelijk aan het eten begonnen en Frans even plat.

Maandag 7 augustus 2000.

Bewolkt weer. Naar Clervaux gereden. Op het pleintje bij het kasteel geparkeerd en de moeders gebeld want die waren gisteravond niet thuis. Naar het kasteel gewandeld en daar was een museum over het Ardennenoffensief in de Tweede Wereldoorlog. Maar daar waren we al eens in geweest. Koffie gedronken op het terras van het kasteel en toen de winkelstraat doorgelopen. Op het lage plein een sandwich gegeten en doorgereden naar Wiltz. Daar was weinig te beleven. ’s Avonds lekker gebarbecued. Onderwijl begon het te regenen.

Dinsdag 8 augustus 2000.

Rustig de dag begonnen en om elf uur vertrokken naar Trier. Het regende toen we weggingen maar in Trier was het droog. Later werd het zonnig en warm. lk ben zowaar geslaagd voor kleding voor de bruiloft van Ingrid en Edwin. Heel tevreden. Nu Frans nog. Om vijf uur weer naar huis en om zeven uur in Diekirch gaan eten. Lekker buiten gegeten op een terrasje. Daarna op het plein nog een glaasje wijn gedronken onder het genot van levende muziek. Een heerlijke avond.

Woensdag 9 augustus 2000.

Weer een zonnige dag. Lekker geluierd op de camping. Even naar het dorp geweest voor vlees voor de barbecue. ‘s Avonds nog even naar Larochette gereden maar daar was niets te doen. Wel 23 ballonnen in de lucht gezien. Nog geprobeerd naar Jorrit in “De Roompot” te bellen, maar bij de familie Post werd niet opgenomen. Ingrid nam wel op. Die was druk aan het behangen. Goof was de trap aan het dicht maken en Edwin was vloerbedekking aan het leggen. Wij hebben tot half elf buiten gezeten. Laat de boeren maar dorsen.

Donderdag 10 augustus 2000.

Vandaag via Larochette naar het Müllertal gereden. Daar gewandeld en onderweg in Dillingen een sandwich Jambon gegeten.

Toen nog even in Vianden gekeken en boodschappen gedaan in Diekirch bij de Aldi. Om half vijf op de camping. ’s Avonds nog even Diekirch in, maar daar was het niet zo leuk. Russische muziek. Snel weer terug naar de camping.

Vrijdag 11 augustus 2000.

Om elf uur vertrokken naar huis. Veel file gehad onderweg bij Luik en Eindhoven. Om kwart over vier thuis. Frans gas gehaald in Linschoten en ik de was in de machine, onder de douche en Jorrit gehaald bij Emiel. Frans nog even gras gemaaid. Ingrid en Edwin kwamen nog langs, We hebben ze gefeliciteerd met hun voorgenomen huwelijk. Vandaag zijn ze in ondertrouw gegaan. We hebben gelijk hun nieuwe auto bewonderd. Die hebben ze gekocht van Marcel Monteny. Een Mazda 626. Gegeten en om acht uur naar het huis van Ingrid en Edwin. Gezellig wat gedronken.

Zaterdag 12 augustus 2000.

Om half elf naar Lopik om Emiel op te halen. Koffie gedronken en om kwart over elf vertrokken richting Luxemburg. Om half vijf waren we op de camping, nadat we in Eindhoven gigantisch in de file kwamen. Via de Peelroute naar Weert gereden. Swen belde om negen uur, toen we in Diekirch waren, dat ze niet zouden komen. Jammer, maar niets aan te doen. In Diekirch was een blaaskapel en die bracht gezellige muziek ten gehore. De jongens gingen eerder naar huis. Die vonden er niets aan. Wii dronken onze wijn op en gingen ook terug naar de camping.

Zondag 13 augustus 2000.

Emiel was vroeg wakker en zat voor de caravan te lezen. Om half negen zijn we er ook maar uitgegaan. Brood gehaald en toen ik terug kwam, kwam Swen mij tegemoet lopen. Heel leuk dat ze toch gekomen zijn. Nog maar een keer terug voor meer brood, want ze hadden nog niet ontbeten. Gezellig met z’n allen buiten ontbeten. Daarna in de auto gestapt en met z’n allen in Echternach rondgekeken.

Op een terrasje koffie gedronken en daarna door de winkelstraat gelopen.

Gezellig druk. Daarna terug naar de camping. De auto geparkeerd en wandelend naar het stadje Diekirch gegaan. Op de kermis rondgedwaald en iedereen, behalve ik, (er moest toch iemand zijn die foto’s nam) in de botsauto’s.

Toen terug naar de winkelstraat en daar buiten met z’n allen gegeten. Het was heerlijk.

Eten in Diekirch.

Daar gaat de bal.

Zwemmen in de “Sauer”.

Thuis nog koffie gedronken en de jongens (inclusief Swen) in de rivier gezwommen. Om half zeven gingen Swen en Monique weer naar huis. Om kwart voor tien belde Monique dat ze thuis waren. Dat ging dus snel. Leuk dat ze toch onverwachts nog gekomen zijn. ’s Avonds met de jongens nog geklaverjast.

Die gaan denk ik niet meer mee.

Maandag 14 augustus 2000.

Prachtig weer. ’s Morgens boodschappen gedaan en de jongens hebben een fiets gehuurd. Die zijn ’s middags naar Echternach gereden. Even 60 km gefietst. Om half twee weg en om half vijf terug.

Daarna nog gezwommen in de rivier. Toen kwamen we er pas achter dat het hygiënisch niet verantwoord was om te zwemmen.

De jongens zijn gauw gaan douchen. Daarna thuis gegeten. Bloemkool met een gehaktbal. Na het eten hebben de jongens de vaat en wij de was gedaan. Na de koffie nog een spelletje Risk gespeeld met de jongens.

Dinsdag 15 augustus 2000.

Vandaag is het Maria Hemelvaart en zijn alle winkels dicht. De jongens vertrekken om kwart voor elf met de bus van de camping om te kanoën. Er gaat ook een dochter van Rijneveld uit het Benedeneind mee. Die is met de HJGB in Diekirch en gaat ook kanoën vandaag. Zij zag ons, maar wij zouden haar niet hebben herkend. Wij zijn achter de bus aan gereden. Bij Wallendorf de brug over en bij de Maria Theresiënstein parkeerplaats geparkeerd. Daar hebben we de jongens uitgezwaaid. Eerst konden ze niet goed van de kant komen, maar later ging het beter. jammer dat ik geen rolletje in mijn fototoestel had. Wii zijn terug gegaan naar de camping en hebben rustig de middag doorgebracht. De jongens kwamen halverwege de middag weer terug met de bus naar de camping. Ze hadden het heel leuk gevonden. ’s Avonds geklaverjast met de jongens.

Woensdag 16 augustus 2000.

We hebben vandaag lekker geslenterd door de stad Luxemburg. Natuurlijk moesten we even naar de Mc Donalds. Verder nog het stadhuis in geweest. Daar was een tentoonstelling van foto’s van vroeger tot nu van de stad. Verder hebben we wat door de stad rondgeslenterd.

Stad Luxemburg.

De kathedraal.

Donderdag 17 augustus 2000.

’s Morgens rustig aan gedaan. Het zonnetje scheen eerst niet zo uitbundig. Dus we dachten maar naar het Militair Museum in Diekirch te gaan. Toen we om half drie terug waren was het warm.

Het was een prachtig museum met veel attributen uit de oorlog. Daarna nog even naar Ettelbrück gegaan. Daar nog een broodje gegeten en even door de winkelstraat gelopen. De parkeermeter was kapot zodat er verschillende munten net bij de opening zaten. Frans met een mes er wat uitgepeuterd, maar de parkeermeter bleef kapot. We hadden inmiddels wel munten genoeg voor een andere parkeermeter. Later op de camping heerlijk in de schaduw gezeten. Op de camping gegeten en later met de jongens nog geriskt

Vrijdag 18 augustus 2000.

Swen is vandaag jarig. Frans heeft nog naar zijn moeder gebeld. Best wel moeilijk voor haar. Pa zou ook jarig geweest zijn. Vanavond gaat ze bij Swen en Monique eten. Het is weer mooi weer. Buiten aan de koffie. Verder vandaag rustig op de camping gebleven.

Zaterdag 19 augustus 2000.

Vannacht heeft het vreselijk geregend en geonweerd. Het is nu miezerig weer, maar we gaan naar Trier vandaag. Onderweg begint het weer al op te knappen. Af en toe een paar spatjes gehad, maar het was erg benauwd weer.

Porta Nigra (zwarte poort).

We zijn ook nog bij de Porta Nigra geweest. Verder gezellig door de stad geslenterd. Het was gezellig druk. In Echternach, op de terugweg nog een broodje gegeten. Ingrid belde ons dat alles een beetje tegenliep en dat ze niet zouden komen. jammer, maar wel te begrijpen.

Zondag 20 augustus 2000.

Vannacht heeft het weer erg hard geregend en wat minder geonweerd. Rustig op de camping koffie gedronken en daarna om een uur of één naar de Mc Donalds.

Toen doorgereden naar Beaufort, waar we de kasteelruïne bezichtigd hebben. Er was een muziekkorps uit Bitburg dat gezellig wat speelde.

Kasteel Beaufort.

Het miezerde af en toe wat. Het was donker weer.  ‘s Avonds in het dorp Diekirch gegeten. Een lekkere schnitzel. Daarna nog geklaverjast met de jongens.

Maandag 21 augustus 2000.

Vandaag naar Metz gegaan. Het weer viel mee. Het zonnetje scheen onderweg. We zijn in de grote kathedraal van Metz geweest. Je verging er van het lawaai. Er wordt op dit moment gerestaureerd en schoongemaakt.

Door de straten geslenterd en een broodje gegeten. Het werd steeds meer bewolkt. Er vielen nog net een paar druppels regen voordat we de auto in gingen. Boodschappen gedaan bij de Cactus en lekker bruine bonen en gehakt gegeten. ’s Avonds weer geklaverjast met de jongelui.

Dinsdag 22 augustus 2000.

Het is weer zonnig maar nog een beetje fris. Vandaag willen we naar Bastogne. De jongens vinden het oorlogsmuseum wel wat. Wii dus daarheen. Eerst geld gehaald in Bastogne, precies op de hoek waar de beroemde oorlogstank staat. Daarna een broodje op een terras gegeten. Toen op weg naar het museum. Daar eerst een film gezien van ware beelden uit de slag om Bastogne. Buiten nog naar het gedenkteken gelopen dat herinnert aan de 83.000 Amerikanen die gestorven zijn in die slag.

Ook naar boven geklommen en daar heb je een mooi uitzicht over de omgeving van Bastogne. Terug naar de camping. Lekker achter de caravan in de schaduw gezeten, want het is ondertussen toch weer warm geworden. Later aardappels met sperziebonen en een hamburger gegeten. Alweer geklaverjast met de jongens.

Woensdag 23 augustus 2000.

Vandaag de laatste dag om wat te gaan doen, want morgen gaan we opruimen. We gaan nog even in Bitburg kijken. Volgens mij zijn we daar al een heertje geweest maar Frans en Jorrit dachten van niet.

Achteraf kwam het ze toch wel bekend voor. Er was niet zo vreselijk veel te beleven. Eén winkelstraat en weinig winkels voor de jongens. Op tijd terug en weer lekker gelezen achter de caravan. Uncle Ben’s rijst met saus en kip gegeten. ’s Avonds weer lekker gelezen en lang buiten gezeten.

Donderdag 24 augustus 2000.

Weer mooi weer vandaag. Rustig aan gedaan met de tent opruimen. De luifel wachten we mee tot vanavond, want die gooien we gelijk in de vuilcontainer. Hij is overal kapot. Jorrit en Emiel nog gezwommen in de rivier, maar het was er koud. Naar Diekirch gewandeld en om half vier op een terrasje nog wat gedronken. Daarna boodschappen gedaan in de Match. Vanavond nog heerlijk barbecueën en dan is het over. Nog wat gelezen en op tijd naar bed.

Vrijdag 25 augustus 2000.

Om half elf vertrokken naar Holland. Het was schitterend weer. Bij Eindhoven weer file. Om half vijf thuis na een gezellige vakantie.