Zwitserland 1996 zomer

Weekend Zwitserland van 22 augustus t/m. 26 augustus 1996.

Donderdag 22 augustus 1996.

Om vijf uur opgestaan en om vijf voor zes vertrokken richting Brunnen. Het is een beetje mistig, maar het begint licht te worden en er is weinig bewolking, dus de mist zal wel snel weg trekken. Gisteravond kregen we nog een telefoontje van Frede, de Deen, die zei dat hij snel eens naar Nederland wilde komen. Frans zei, dat hij Frede en Lenie ook zo gauw mogelijk eens wilde bezoeken, (vandaag dus). Ingrid was bij Frede op bezoek en hij had een draagbare telefoon, dus vandaar dat hij ons belde vanuit de voortent. Ingrid vroeg nog wanneer Swen kwam en Frans zei dat hij donderdagavond meer zou weten. Swen belt ons vanavond inderdaad op of hij ook komt. Wij gaan nu met z’n vieren, Frans, Jorrit, Monique en ik. We gaan via Nijmegen. Drie minuten over zeven bij de Duitse grens. Het is (nog) rustig op de weg. Half acht file bij Moers, langzaam rijdend tot 8 uur bij Neuss. Het miezert af en toe. Kwart voor tien getankt na 396 km bij Bingen. We gaan gelijk koffie drinken.

Hoe zouden ze het vinden?

Acht minuten over tien weer verder op de A61 richting Mannheim. Achttien over elf Karlsruhe. De zon begint terrein te winnen. Vijf voor één 20 km voor de Zwitserse grens nog een kopje koffie gedronken. We zitten ons al te verheugen over het gezicht van Ingrid als ze ons ineens op de camping ziet. Om één uur bij de Zwitserse grens. Bij Sempach net voor Luzerne getankt om vijf voor twee. km. stand 828 = 1: 10,7 (40,3 l.) Aankomst Brunnen binnendoor langs het meer om drie uur. Ingrid en Edwin hadden net boodschappen gedaan en zaten nog in de auto toen wij de camping op reden. Edwin zag ons het eerst en dacht dat Swen en Monique het waren met onze auto, maar toen zag hij vier koppen, dus dat klopte niet.

Ze waren erg verrast en gingen gelijk koffie zetten. Na de koffie kwamen Lenie en Frede de camping op rijden en die waren ook erg verrast ons te zien. We werden omarmd door Frede. Lenie zag er goed uit en maakte het ook goed. Lenie van de camping en haar dochter Anne begroetten ons ook hartelijk.

We kunnen nog wel echt kamperen.

Wij onze tent opgezet en daarna allemaal onder het afdak gegeten. Erica keek ook verrast op toen ze ons kwam bedienen. Frans en ik zijn daarna uitgenodigd om bij Lenie en Frede koffie te komen drinken en de jongens hebben spelletjes gedaan bij Ingrid en Edwin in de voortent. Om tien uur gaan slapen, want we waren wel moe. Dit is de eerste keer dat Frans en ik in zo’n klein tentje slapen. Wel spannend hoor. Als het maar niet gaat regenen.

Vrijdag 23 augustus 1996.

Opgestaan om negen uur met mooi weer. Ontbeten bij Ingrid en Edwin in de voortent en daarna met z’n allen naar Zurich gegaan. Zurich is een dure stad, zodat we om half twee in de auto zijn gestapt en richting Luzerne gereden zijn.

Breedbeeld.

Edwin en Ingrid reden voorop, maar hadden geen kaart bij zich. Eerst dacht ik dat ze over Swyz zouden gaan, maar daar gingen ze ook voorbij. Wij er voorbij, want anders gingen we naar Liechtenstein. Binnendoor over Siebnen, Pfäffikon, Einsiedeln en Sättel naar Swyz. Daar boodschappen gedaan. We hebben thuis macaroni gegeten. Daarna is Monique met Jorrit, Frans Edwin en Ingrid de Urmiberg opgegaan om te filmen.

Aanlegplaats Brunnen.

Op de achtergrond de Axenstrasse.

Boven bij de boer in Morschach.

Uitzicht over Swyz en Brunnen.

Daarna allemaal in de auto gestapt en naar Morschrach gereden. Bij de boer van het uitzicht over Swyz en Brunnen genoten en over lberach terug naar Brunnen. Lenie en Frede kwamen nog langs om een borreltje te drinken. Om elf uur naar bed gegaan en om drie uur kwam Monique naar ons toe om te zeggen dat Swen er was. Hij was om zeven uur vertrokken. Vannacht heeft het geregend en gewaaid, maar verder lekker geslapen.

Zaterdag 24 augustus 1996.

Laat opgestaan, want de jongens hebben nog zitten praten vannacht. Het is droog maar bewolkt. Om twaalf uur vertrekken we naar Luzerne om te winkelen. Het begint onderweg te regenen en het lijkt erop dat het wel een poos zal aanhouden. We besluiten in Luzerne om naar het Verkehrshaus te gaan.

Swen en Monique zijn er nog nooit geweest en Ingrid en Edwin vorig jaar. Wij komen er nu voor de derde keer, maar we vinden het nog steeds leuk. De hele middag doorgebracht in het museum, tot de laatste minuut.

Nostalgie.

Spannend hoor….

De remmentest….. en ze doen het.

We zijn in het IMAX theater geweest en ook in de ronde bioscoop hebben we de film van Zwitserland weer gezien, Geen boodschappen kunnen doen, dus bij Lenie gegeten.

Onze vrienden Leni en Frede Lyck uit Denemarken.

Lenie en Frede moesten Italiaans gaan eten in Brunnen en kwamen daarna nog even gezellig langs. Swen had Jägermeister meegebracht en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Ingrid en ik waren al naar bed toen ze kwamen, maar het was een gezellige avond, wat we achteraf hoorden. Frans had weer last van de slappe lach.

Zondag 25 augustus 1996.

Rustig aan gedaan. Het was bewolkt. Het heeft vannacht flink geregend, maar het was droog in de tent. Vandaag vertrekken Lenie en Frede naar huis.

Ze vertrekken naar huis.

Iedereen komt ze nog even een goede reis wensen. Voor de middag even naar Brunnen geweest en daar was een Kapelfeest aan de gang. Een tent achter de Kapel in de stad, waar veel mensen aan het eten en drinken waren. Verder niet druk. Je kunt merken dat het seizoen al voorbij is. Teruggegaan en een brood bij Lenie gehaald. ’s Middags klaarde het op en hebben we lekker in de zon gezeten.

Bij Lenie gegeten en daarna spelletjes gedaan in de voortent bij Ingrid en Edwin. Heel gezellig, zo allemaal. Half elf zijn we naar bed gegaan, want om half zeven willen we opstaan en de tent afbreken. Douchen, eten en om acht uur wegwezen.

Maandag 26 augustus 1996.

Inderdaad opgestaan om half zeven en ons programma afgewerkt. Gegeten terwijl de rest nog sliep. Broodjes klaargemaakt voor onderweg. Plakken ham en kaas bij Lenie gekocht. Om tien over acht waren de jongens op om ons uit te zwaaien, nadat we afscheid genomen hadden van Lenie en Erica.

Swen en Monique gaan om elf uur pas weg, want die hebben vandaag de tijd. Frans heeft vanavond vergadering van de Onderlinge, dus die moet op tijd weer thuis zijn. Het belooft een droge (bewolkt met zonnige perioden) dag te worden. We gaan over Swyz, zodat we gelijk snelweg hebben. Getankt net voorbij Luzerne. Km. stand 1202, getankt 37,41 l, gereden 374 km = 1:10. Het is nu kwart voor negen en de zon schijnt. Kwart voor tien bij de grens, dus dat is al een half uur korter dan op de heenweg. Het is niet druk, dus we kunnen lekker doorrijden. Vijf minuten over elf passeren we Karlsruhe. Nu gaan we een plekje zoeken om koffie te drinken en te plassen. Kwart voor twaalf vertrokken bij Bruchsaal. Kwart voor een bij Bingen. Getankt bij 1634 km, gereden 432 km, getankt 39,04 I = 1: 11,06. We hebben wegnr.61 richting Venlo gevolgd en waren half twee bij Venlo. We zijn via Eindhoven gegaan want we konden in Venlo de aansluiting op de A73 niet vinden naar Nijmegen. Om elf minuten over half vijf thuis, nadat we nog wat bij de Chinees in IJsselstein hebben gehaald. Dit was een prachtig weekend, met veel verbaasde gezichten en een voorspoedige reis. Het was echt genieten.